Skip to content Skip to footer

Logické úrovně v NLP

Potkali se 3 kamarádi. Dva strávili společný víkend na vodě. A ten třetí se jich ptá: Jak jste se měli o víkendu? První odpovídá: Vlastně byla dost zima a foukalo. Druhý říká: Jsou to chvíle, kdy se můžu vrátit do té bezstarostné role puberťáka a na chvilku zapomenout na to, že jsem táta o víkendu a ředitel ve všední den. Třetí kývá hlavou, zároveň vypadá trošku nespokojeně a reaguje: Mě vlastně zajímalo jestli to bylo náročné, jestli by to zvládla moje dcera se mnou…

Taky máte pocit, že každý mluvil o něčem jiném? Jiným jazykem? Nebojte. Všichni mluvili česky, ale každý z jiné logické úrovně.

Logické úrovně

Jak se díváte sami na sebe? Co vás definuje? Přemýšlíte o sobě hlavně z hlediska toho, co děláte? Nebo dovedností, které máte? Nebo se cítíte být obrazem toho, co je pro vás důležité a čemu věříte? Nebo kým jste jako člověk? Nebo se definujete z hlediska svého poslání nebo toho, že jste součástí něčeho, co je větší a důležitější než vy?

Každý to máme trošku jinak a v různých situacích to může být různé.

Abychom si dokázali představit model logických úrovní, použijme perspektivu řešení problémů.

Představte si někoho, kdo má skutečné problémy se svými sousedy. Může to být tak špatné, že se rozhodne z toho prostředí úplně odejít a přestěhovat se.

Pokud jsou jeho noví sousedé také “obtížní”, on se rozhodne znovu přestěhovat a opět skončí vedle “sousedů z pekla”, může začít přemýšlet, zda je něco, co potřebuje změnit na svém chování při jednání s ostatními lidmi, protože on je v tom všem společným faktorem.

Pokud neví, jak jinak se chovat, možná se bude muset naučit nové dovednosti nebo schopnosti: možná nějakou asertivní komunikaci, možná lepší způsob řešení konfliktů, možná dokonce nějaké dovednosti vztahu.

A pokud věří, že způsob, jakým se chová, je jediný správný způsob, jak se chovat, bude muset změnit své přesvědčení, než bude moci problém vyřešit.

Pokud jsou tato přesvědčení jádrem jeho identity, možná bude muset přehodnotit, kým je, aby dosáhl trvalého řešení.

A aby k tomu dostal impuls – je to koneckonců velká změna – možná bude muset začít zvažovat, co je pro něj důležitější než on sám, jaké je jeho poslání.

Prostředí

Kde jsi? S kým tady jsi? Co slyšíš? Co vidíš? Na co reaguješ? Jaký je kontext?

Prostředí, ve kterém se nacházíme, včetně fyzického a sociálního prostoru, ve kterém se pohybujeme.

Na této úrovni vnímáme, svůj vliv na prostředí okolo a zároveň působení prostředí na nás. Rozpoznání a porozumění vlivu prostředí na nás může pomoci v rozvoji naší flexibility a adaptability.

Chování

Co mám dělat? Co (už) dělám? Jak mě vidí ostatní?

Konkrétní chování a reakce na určité podněty.

Změna chování na této úrovni může být poměrně snadná a rychlá, ale pokud jsou základní problémy na vyšších úrovních, mohou se problémy s chováním objevovat znovu a znovu.

Schopnosti / zdroje

Jaké jsou mé dovednosti, bez ohledu na to, zda je používám nebo ne? Jaké dovednosti, ctnosti, schopnosti a schopnosti mám? Co dokážu? Jak to mohu udělat příště? Co musíte být schopni udělat, abyste mohli dělat…

Schopnosti a dovednosti, které jsou potřebné k dosažení určitého cíle.

Na této úrovni se učíme, jak rozvíjet a zdokonalovat své schopnosti a dovednosti. To nám umožňuje dosáhnout našich cílů a zlepšovat svou výkonnost a úspěšnost v různých oblastech.

Hodnoty / přesvědčení

P: Proč to tak děláte? V co věříte? O čem musíte být přesvědčeni, abyste to dokázali? V co musíte věřit? Čím jste si naprosto jisti?

H: Proč to děláte? Proč děláte to, co děláte? Co to pro vás znamená? Co / kdo vás inspiroval k tomu, abyste začali? Co vás k tomu motivovalo? Co je pro vás cenné? Čemu věnujete zvláštní pozornost? Co se musí povést? Co by se nemělo pokazit?

Přesvědčení a hodnoty, které ovlivňují naše chování a rozhodování.

Na této úrovni se učíme, jak rozpoznávat a měnit negativní a limitující přesvědčení a hodnoty, které nás brzdí v našem rozvoji. Rozpoznání a změna těchto přesvědčení a hodnot nám umožňuje překonat naše limity a dosáhnout většího osobního a profesního úspěchu.

Identita / role

Co to vypovídá o mně? Kdo jsem? Jakou roli v této souvislosti hraji? Jak vidím sám sebe? Co dělá tu Honza (Martina, Petra, Beník,…)?

Tato úroveň zahrnuje naše představy o sobě samých a naše sebeuvědomění. Na této úrovni se učíme poznávat a měnit své vnitřní představy o sobě a světě kolem nás. Tento proces nám umožňuje dosáhnout hlubšího porozumění sobě samým, najít svůj smysl a poslání a vybudovat silnou a zdravou sebevědomí.

Na této úrovni se učíme, jak být autentickými a integrovanými jednotlivci a jak dosáhnout svého plného potenciálu.

Poslání / mise

Proč (jste na tomto světě)? Jaká byla vaše motivace k tomu, proč jste to udělali? Čím jste tím chtěl přispět? Co je mým cílem? Jaký je můj vliv na ostatní? Co ode mě ostatní žádají? Jaký je váš sen? Povolání? Jaký sen provádím? Co nám přinášíte?

Tato úroveň se týká našeho smyslu pro život a toho, jaký přínos můžeme přinést světu. Na této úrovni se učíme hledat a najít své poslání a naplňovat ho skrze svoje jednání.

Tato úroveň nám pomáhá najít smysl a význam našeho života a věnovat své úsilí tomu, co je opravdu důležité a co nás naplňuje a motivuje.

Praktické cvičení – kongruentní logické úrovně

Máte pocit, že máte nesourodé chování, nebo cítíte nejistotu, nedostatek kapacit nebo omezující pocit? Pak vám může pomoci právě toto cvičení.

  1. Určete, jaký je váš kontext, ve kterém chcete shodu. Tím může být například cíl, který jste si stanovili.
  2. Vytvořte si kotvy logických úrovní na podlaze ve vzdálenosti jednoho kroku od sebe.
  3. Začněte s prostředím a propracujte se postupně k poslání / misi: vždy uděláte krok vpřed, abyste se dostali na další logickou úroveň. V každém kroku odpovězte na odpovídající otázky týkající se vaší situace, ve které chcete shodu. Jde tedy o současnou situaci.
  4. Na nejvyšší logické úrovni ukotvíte pocit po zodpovězení vašich otázek. Když odpálíte kotvu, vrátíte se zpět postupně do každé nižší úrovně. Vždy si pokládejte otázky jako: “Vezměte svou fyziologii a vnitřní zkušenost na úroveň identity a všimněte si, jak to posiluje nebo obohacuje vaši předchozí reprezentaci vaší zkušenosti s identitou … (…) jak posiluje, mění nebo obohacuje vaše schopnosti … Atd. Vaše {vyšší úroveň} je vyjádřena v {nižší úrovni}.
  5. Když jste hotovi, přemýšlíte: kde je pro vás změna? Co vám to přinese? Je mé chování, schopnosti, přesvědčení, hodnoty nebo identita v současné době neadekvátní/neefektivní?

Variace: výše uvedenou techniku můžete provádět se všemi druhy kontextů ve svém životě. Například s vaším cílem, s vaším problémem, s vaší současnou situací nebo s vaším nejlepším já. Úrovně můžete také plně integrovat tak, že je několikrát projdete, vrátíte se zpět a pojmenujete je z meta pozice.

Praktické cvičení – lezení po logických úrovních

Osoba A (subjekt) vypráví o zážitku. Osoba B (programátor) naslouchá a klade otázky a poskytuje shrnutí, která mají vždy za cíl vést A k další (obvykle vyšší) logické úrovni. Cílem je získat informace na všech logických úrovních. Jedná se o užitečný analytický nástroj, který také činí konverzaci smysluplnější.

Tvůrci metody logických úrovní

Robert Dilts

Robert Dilts je americký psycholog a kouč, který se specializuje na rozvoj osobnosti a leadershipu. Narodil se v roce 1955 a je nejvíce známý pro své práce v oblasti neurolingvistického programování (NLP), což je přístup k osobnímu rozvoji a komunikaci. Dilts byl jedním z hlavních přispěvatelů k rozvoji a popularizaci NLP v 80. letech. V průběhu let rozšířil svůj záběr na výzkum a rozvoj osobnosti, včetně oblastí jako je kreativita, inovace a řízení změn. Mezi jeho nejznámější práce patří kniha “Neurolingvistické programování: Nová technika osobního změny” a koncepty jako “strategie změny”, “reprezentativní systémy” a “hierarchie hodnot”. Dilts je také autorem mnoha dalších knih a článků, a vyučuje NLP a leadershipové dovednosti po celém světě.

Gregory Bateson

Gregory Bateson byl britsko-americký antropolog, biolog, sociolog a teoretik systémů. Narodil se v roce 1904 a zemřel v roce 1980. Jeho práce se zaměřovala na studium komunikace, vzorců myšlení a chování v různých systémech, včetně ekologie, antropologie a psychiatrie. Bateson je známý pro svůj přínos k rozvoji systémové teorie, cybernetiky a antropologie. Mezi jeho nejznámější práce patří kniha “Steps to an Ecology of Mind” a koncept “dvojité vazby” v teorii komunikace. Bateson byl také ovlivněn myšlenkami jiných významných myslitelů, jako jsou Alfred Korzybski a Ludwig Wittgenstein.

Leave a comment

Jsme tu proto, abyste mohli žít svobodnější, šťastnější a naplněnější život.

Kontakt

Libocká 698/40a
Praha 6 – Liboc
162 00

Odběr newsletteru

Copyright © 2024. Všechna práva rezervována.

Go to Top