Skip to content Skip to footer

Komunikační postoje Virginie Satir

Virginia Satirová (1916–1988), uznávaná psychoterapeutka, všeobecně považovaná za matku rodinné terapie, definovala čtyři styly stresového chování: bojovník, mediátor, mudrc a šašek. Později k nim přidala pátý komunikační styl, komunikující kongruentním produktivním způsobem – rytíř.

Bojovník
  • Dominantní, spravedlivý, pronásledovatel, autoritativní, vyzývá k akci, bojuje proti konvencím, předává svá přesvědčení z vášně
  • Já ti řeknu, co je třeba udělat. Nedělej si ze mě legraci.
  • Ukazuje prstem. Má povrchové dýchání. Zatíná zuby (svírá čelisti), má napjaté rty.
  • Použijte v situaci, kdy potřebujete získat kontrolu a jiné pokusy selžou nebo když chcete provokovat skupinu k akci nebo když potřebujete vyjádřit autoritu.
Mediátor
  • Závislý na vnějších okolnostech, chce vždycky vyhovět druhým, omlouvá se, uctivý, zranitelný, mluví ze srdce, usmívá se.
  • Co pro tebe můžu udělat? Moje vnímání sebe sama závisí na tobě.
  • Otevřené dlaně směrem k lidem. Zvedá obočí. Uvolněná tvář. Mluví klidně. Sám sebe činí bezpáteřním.
  • Použijte v situaci, kdy potřebujete vystoupit z konfliktu a napravit rapport se skupinou nebo pro práci v laskavém rámci nebo abyste přerámcovali nebo předrámcovali starosti, námitky a výzvy.
Mudrc
  • Má silný pocit zodpovědnosti, lehce se uklání, rozjímá, objektivní, mluví z hluboké pravdy, je propojen s vyšším já, dělí se o svou sílu, vytváří kontakt se znalostmi.
  • Žiju ve svém vlastním abstraktním světě, který se skládá z konceptů, paradigmat a objektivních informací. Mé nápady jsou důležité a zcela logické.
  • Zaujímá postoj myslitele. Drží si bradu rukou a druhou rukou se drží za loket. Málo vytváří oční kontakt. Vnitřní postoj profesora. Mluví monotónním hlasem a používá dlouhá a důležitá slova, která vyjadřují vágnost.
  • Použijte v situaci, kdy prezentujete fakta objektivním autoritativním způsobem bez toho, abyste byli ohrožující. Při poskytování dat, od kterých potřebujeme být disociovaní, jako jsou například grafy, plány, procedury.
Šašek
  • Blázen, je ho všude plno, lehkovážný, směje se sám sobě, honí si ego, spontánní, má rád hodně legrace, nadšený.
  • Život je jedna velká party. Pojď blíž. Nevíš, co budu dělat, ale bude se ti to líbit.
  • Naklání hlavu do strany. Usmívá se. Má asymetrické držení těla. Pořád sebou šije (nedrží páteř rovně). Lehký, hravý hlas, trochu koketuje.
  • Použijte v situaci, kdy chcete pobavit, odvést pozornost, vnést dynamiku do skupiny nebo zadat příkaz humorným způsobem.
Rytíř
  • Integruje v sobě všechny předchozí postoje, je autentický, sebejistý, upřímný a přímočarý, dobře uzemněný, stabilní, přebírá kontrolu, patří mu pódium, říká: “takhle to budeme dělat”.
  • Touto cestou už jsem jednou šel. Dělal jsem chyby a poučil jsem se z nich. Ať se vám to líbí, nebo ne, tohle je to, co dostaneš.
  • Postoj mluvčího. Hluboké dýchání. Hluboká tonalita hlasu. Tlačí dlaně směrem k zemi, aby vyjádřil rovnováhu.
  • Použijte pro přenos sebejistoty a přesvědčení, vytvoření jednoznačnosti a upřesnění, zakotvení sdělení u skupiny, prolomení zajetých vzorců,
Šestý komunikační styl

Vždy máte ještě možnost užití šestého komunikačního stylu. Můžete dát najevo, že tahle komunikace se vás netýká. Nemyslím tím agresivní bouchání dveřmi nebo dramatická gesta. Prostě v klidu řekněte, že toto není vaše záležitost, otočte se, podpořte své rozhodnutí gestem ruky a bez známky agrese odejděte.

Poznámka: část informací byla použita z výukových materiálů společnosti Cognitio-Scan.

Praktické cvičení

Každý z nás má jistě osobní preferenci v užívání některého z těchto stylů a u jiného řekneme, že je nám vlastně úplně cizí nebo nepříjemný. Jakou pak máme reálnou flexibilitu v naší komunikaci? Pojďme si je tedy vyzkoušet v praxi

Jako mediátor si kleknete na kolena, složíte a zvednete ruku a zvednete hlavu tak, aby váš hlas zněl kňouravě. Představujete si, že jste tak bezcenní, že jste vděční za to, že vás ostatní lidé nechávají v jedné místnosti a dýchají stejný vzduch. Přirozeně přijímáte veškerou jejich kritiku, protože sami nemáte žádnou osobní hodnotu. Máte štěstí, že se s vámi vůbec baví. Když už jste v této pozici, nacvičujte si říkat věci jako: “Jsem bezmocný; nemám žádnou cenu; dělejte si, co chcete; nestarejte se o mě.” Vždycky se snažte říkat, že jste bezmocní a zároveň nabízejte své služby a pomoc druhým..

Jako bojovník stojíte s jednou rukou položenou na boku, druhou ruku máte nataženou s namířeným prstem. Svaly na krku se vám stáhnou, oči vypoulí a nosní dírky se rozšíří. Za všechno, co se nedaří, jsou zodpovědní druzí a vy jim to toužíte dát najevo. Ukazujete na jednoho člověka za druhým a říkáte jim, co udělali špatně. Nezáleží na tom, zda jste přesní; hlavní je uplatnit svou moc. Když jste v této pozici, nacvičujte si říkat věci jako: “Co je to s tebou? Já jsem tady šéfem, ty jsi stejný jako tvoje matka (otec atd.).” Vždycky se snažte, abyste byli uvnitř v klidu.

Jako mudrc sedíte na židli se zkříženýma nohama, ruce máte složené na jednom koleni a mluvíte suchým monotónním tónem. Používejte ta nejdelší slova a vědecké výrazy, která vás napadnou, ať už jejich významu skutečně rozumíte, nebo ne. Nikdo jiný jim stejně nebude rozumět, takže díky tomu budete vypadat chytřejší. Nezapomeňte ze svého hlasu vypustit každou stopu emocí. Vzpomeňte si na HALa ve filmu 2001, Vesmírná odysea. Při tomto postoji si nacvičujte říkat věci jako “Jsem klidný, chladný a vyrovnaný.” Opírejte se o vědecká tvrzení, statistiky a externí autority “90% vědců se shodne na…”.

Jako šašek dáte kolena k sobě do přehnané klečící polohy, nahrbíte ramena, vystrčíte hýždě a pošlete paže a ruce máchat do opačných směrů. Vzpomeňte si na ty obří nafukovací hračky, které občas vídáte v reklamách na prodej. Vaše končetiny se pohybují všude kolem, takže vaše pohyby odvádějí pozornost ostatních lidí. Nebo můžete zůstat stát, ale kývejte tělem, ošívejte se, stále narušujte svým projevem prostředí, ve kterém jste. Přerušujte ostatní lidi poznámkami, které nemají nic společného s probíhajícím rozhovorem. Zírejte někam do prostoru, sbírejte imaginární žmolky z něčího oblečení nebo se nechte fascinovat nějakým drobným předmětem. V této pozici buďte horečně aktivní a nesoustředění; vyhýbejte se očnímu kontaktu, měňte téma a říkejte nepodstatné věci: “Problém? Jaký problém? Pojďme do kina.”

Poté, co zaujmete každou z těchto poloh a pronesete odpovídající poznámky, zamyslete se nad tím, jak se cítíte. Je vám tato pozice povědomá? Nebo vám nucení se do této pozice náhle připomene nějakou dřívější událost ve vašem životě? Vyvolává ve vás některá z poloh pocit strachu nebo znechucení?

Jako cvičení si představte, že se s rodinou chystáte naplánovat vánoční dovolenou. Vezměte si postupně každou z rolí, zaujměte navrhovanou pozici a v této pozici si představte, co byste mohli říct každému z ostatních typů: Mediátor; Bojovník; Mudrc; Šašek. Představte si, jak byste reagovali na cokoli, co by vám některý z ostatních řekl. Jak se cítíte sami se sebou a s každým z ostatních členů rodiny? Až se důkladně ponoříte do jedné role, přejděte k další a proveďte stejný postup.

Neefektivní komunikace může způsobit značnou bolest. Každý z těchto komunikačních stylů se snaží skrýt nebo odmítnout pocity a vyhnout se autenticitě. Virginia Satir píše: “Jako mediátor skrýváte své vlastní potřeby; v reakci bojovníka skrýváte své potřeby pro druhého; mudrc skrývá své citové potřeby pro sebe i pro druhé. Stejné potřeby jsou u šaška ignorovány a navíc skrývá jakýkoli vztah k času, prostoru nebo účelu.”

V pozici rytíře jsou slova, postoj těla, tón hlasu a výraz tváře shodné, všechny předávají stejné sdělení. Vyrovnávání sdílí pocity, místo aby se je snažilo skrývat. e bude vyjadřovat, aniž by obviňoval, uklidňoval, rozptyloval nebo byl nadměrně rozumný. To, co rytíři cítí, říkají a dělají, bude synchronizováno. Rytíř reaguje integritou, sjednocuje myšlenky, pocity a chování srdečným a přímočarým způsobem. Může realisticky zvládat problémy se svou schopností přesně vyhodnotit situace a upřímně sdělit své pocity, touhy a záměry.

Konfliktní tanec

Představte si nějakou reálnou situaci ze svého života, kdy komunikace s druhým člověkem obvykle nedopadne dobře. S jakým komunikačním postojem do ní vstupujete? A jak reaguje druhý? Jak vy reagujete na něj? A jak to celé pokračuje? Jak vypadá váš komunikační konfliktní tanec? Napište si to…

Nyní už víte, že tahle cesta k požadovanému cíli nevede. Ve které fázi můžete udělat změnu? A jaký komunikační styl byste si vybrali namísto toho, který dnes používáte?

Často slýchám otázku “jaký je ten nejlepší, který mám použít?”. Nemám žádnou jednoznačnou odpověď. Jediné co vím (a vy už teď taky), že to není ten, který používáte dnes a vede k neuspokojivému výsledku. Namísto přemýšlení prostě zkuste změnu. Je v zásadě skoro jedno jaký si vyberete. Prostě jen použijte jiný. A uvidíte co se ve vašem konfliktním tanci změní. Po čase si vypěstujete cit na to v jakých situacích, s jakými lidmi, jaké styly používat. Ale na začátek to prostě zkuste…

Vzpomínám si na jeden večer. Přijížděl jsem domů, kde mě čekala partnerka s povídáním o svém “šíleném” dni. Do té doby byla má obvyklá reakce mediátor. Ten, který okamžitě nabízel pomoc, hledal úlevu pro druhé. A já už věděl, že tahle cesta vede k bojovníkovi z její strany, ten vyvolá bojovníka na mé straně a hned je tu večer, na který byste rádi okamžitě zapomenuli.

Netušil jsem jaký jiný styl si vyberu a když situace nastala, vybral jsem si šaška. Styl, který mi byl z duše nepříjemný. Nesnášel jsem tenkrát, když ho kdokoliv používal na mě a sám jsem ho vůbec neovládal. Jistě si umíte představit, že takový šašek měl pak k dokonalosti daleko. Ale i přesto byla reakce úplně odlišná než jsem znal do té doby. Rozjíždějící se hádka se zastavila. Zastavila se slovy “to se mi vůbec nelíbí, že si děláš legraci z mého strašného dne” a já pokračoval stylem mudrce. Za pár minut jsme se tomu oba smáli, a situace s mým mediátorem, která do té doby vyvolávala hádky skoro každý večer, se už nikdy neopakovala.

Virginia Satir

Virginia Satir byla americká psychoterapeutka a autorka, která se stala jedním z předních odborníků na rodinnou terapii. Narodila se v roce 1916 v Wisconsinu a zemřela v roce 1988 v Kalifornii. Mimo jiné je často označována za “matku rodinných konstelací”

Satir se stala známou svými inovativními přístupy ke komunikaci a interpersonálním vztahům. Vytvořila mnoho terapeutických technik, včetně tzv. “rodinného kroužku”, který umožňuje každému členu rodiny sdílet své pocity a myšlenky s ostatními. Tato technika se stala základem rodinné terapie a byla použita po celém světě.

Satir také zdůrazňovala důležitost sebevyjádření a sebeprosazení jako základních potřeb každého člověka. Věřila, že pokud lidé nemohou vyjádřit své pocity a potřeby, mohou se stát depresivními, úzkostnými nebo agresivními. Proto v terapii podporovala lidi, aby se učili vyjadřovat své emoce a přijímat své vlastní potřeby.

Satir také napsala několik knih, včetně “Conjoint Family Therapy”, “Self-Esteem”, “Peoplemaking” a “The New Peoplemaking”, které stále zůstávají populární a jsou často používány v oblasti psychoterapie a osobního rozvoje.

Leave a comment

Jsme tu proto, abyste mohli žít svobodnější, šťastnější a naplněnější život.

Kontakt

Libocká 698/40a
Praha 6 – Liboc
162 00

Odběr newsletteru

Copyright © 2025. Všechna práva rezervována.

Go to Top